Waarom mislukken veel start-ups al voordat ze gestart zijn? Dit is een heel belangrijke reden…EGO

Uit een recent onderzoek van Forbes blijkt dat bijna 90% van alle start-ups mislukken. Niet alleen door bedrijfstechnische of financiële redenen, maar ook heel vaak door het EGO van de oprichter. (ego= ik, eigenwaarde, persoonlijke belangrijkheid, zelfbeeld…). Maar wat doe je er aan…?

Mijn expertise wordt vaak ingeroepen door, wat ik noem “pre-starters”. Dit zijn personen die een droom of een idee hebben voor een product of dienst, dat de wereld zal veranderen, of iedereen zal willen hebben. Zij willen daarvoor een bedrijf opzetten.

We hebben dan een uitgebreid gesprek over het idee of de droom, de toegevoegde waarde, de markt, de concurrentie, het verdienmodel en andere tactische zaken. Verder onderzoek ik ondernemersvaardigheden, ervaring, risicobereidheid en vooral het “ego-gehalte”
Na het gesprek evalueren wij en geef ik mijn advies: doen, niet-doen, anders-doen, of varianten daarop.

Een aantal ondernemers help ik verder, anderen blijf ik volgen. Ik heb in de bijna 20 jaar dat ik dit doe, vastgesteld dat een groot aantal start-ups die het niet gehaald hebben, een oprichter of oprichters hadden met een te hoog ”ego-gehalte”. Dit zijn meestal ook degenen die mijn advies in de wind hebben geslagen.

Dat onderschrijft het onderzoek van Forbes:

Start-ups mislukken niet alleen omdat start-ups riskant zijn. Zij mislukken ook vaak door het te hoge “ego-gehalte” van de oprichter(s). Daardoor stellen die alles in het werk en verspillen kostbare financiële middelen om te bewijzen dat hun idee werkt en staat hun ego hen niet toe hun fouten toe te geven en een andere richting te kiezen.

We spreken meestal over “start-up problemen” alsof we praten over bedrijfsproblemen. Maar een start-up is eigenlijk nog geen bedrijf. Het is meer een “werkplek” van een groep mensen die gezamenlijk werken aan één idee. Als er iets fout gaat is het niet schuld van de “werkplek”. Die heeft niet de verkeerde mensen aangenomen, te veel geld uitgegeven, verkeerde beslissingen genomen. Dit hebben de mensen gedaan en meestal de oprichter(s)

Dus als we het hebben over het mislukken van een start-up, moeten we het niet alleen hebben over bedrijfsstrategie, maar ook over de mensen, die onder leiding van één of meerdere oprichters bezig zijn om een idee te vertalen in een verkoopbaar product of dienst.

Maar, wat kun je doen om je ego niet de overhand te laten nemen in je bedrijf? Het simpele antwoord zou kunnen zijn

Laat je ego thuis als je een bedrijf gaat oprichten.

Maar dat is niet de meest gemakkelijke oplossing, eigenlijk onmogelijk. Je zult als oprichter een paar dingen aan jezelf moeten veranderen. Hier zijn wat tips:

  • Toon jezelf niet altijd als de belangrijkste persoon in de groep. Houding is alles. Realiseer je dat je niet de enige bent die gefrustreerd raakt door geld, product, fondsenwerving, omgaan met vervelende klanten of gestrest bent over het bedrijf. Deel en leer van anderen; klaag niet over jezelf en denk niet dat je onmisbaar bent.
  • Probeer iemand te zijn waarmee mensen willen werken. Het team en het product zijn de twee meest belangrijke zaken die waarde geven aan je bedrijf. Ben zuinig op je team, geef ze de verantwoordelijkheid en waardering die ze verdienen, geef ze geen reden om weg te lopen.
  • Onthoud dat het niet alleen om jou gaat. Het gaat om het team, wat je samen allemaal probeert te bereiken. Denk ook andere stakeholders waar je waarde voor teruggeeft. Succesvolle  ondernemers kennen hun blinde vlekken en zijn niet te trots om hulp te vragen aan externe mensen met verschillende perspectieven en achtergronden.
  • Stel je niet altijd defensief op. Beheers je als je belangrijke stakeholders of klanten ontmoet. Voel je niet persoonlijk aangevallen. Heb nul ego. “Wauw, dat is zo’n geweldige vraag, bedankt voor het stellen” is het beste antwoord op de domste vraag van een persoon waarvan je iets gedaan wilt krijgen. Reputatie is belangrijker dan gelijk.

Als je de bovenstaande vijf tips ter harte neemt is de kans groot dat je de succesfactor van je bedrijf aanzienlijk vergroot.

Succes

Joop van der Knaap

Geplaatst in Build your Business, Business, Starters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *