Ieder succesvol bedrijf begon als een DROOM met en PLAN, maar een DROOM zonder PLAN is het recept voor mislukking.

Herken je dit?

Je droomt over iets wat je passie is, waarmee je rijk kunt worden, dat de wereld beter maakt, iets dat uniek is, iets dat zo bijzonder is dat niemand er ooit aan gedacht heeft…………. Dit gebeurt als je jong bent, als je oud bent, als je niet zo gelukkig bent bij je huidige werkgever of als je overbodig gemaakt wordt. Dan besluit je op een dag om iets met je droom te gaan doen…..Je gaat voor jezelf beginnen, je wordt ondernemer.

 Dan komt in vele gevallen de REALITEIT. Want DROMEN zijn soms bedrog en moeilijker te verwezenlijken dan je dacht. Je hebt eigenlijk geen plan……! In zakelijke termen; je heb geen BUSINESSPLAN!

Ik spreek dagelijks mensen die me gepassioneerd vertellen over hun DROOM, maar als ik dan even doorvraag blijkt dat ze meestal geen BUSINESSPLAN hebben. Ze zijn meestal opportunistisch begonnen en gaan alle kanten op. Geen PLAN betekent geen focus, geen geld, veel twijfel en meestal teleurstelling.

Waarom dan als ondernemer geen zakelijk plan?
Als we op vakantie gaan plannen we toch alles zorgvuldig: Wanner? Hoe lang? Waar naar toe? Hoe komen we daar? Hoeveel geld willen we besteden?, enz.

In het persoonlijke leven zijn we van jongs af aan gewend om te plannen en zijn daar ervaren in. Voor vele ondernemers is de zakelijke wereld nieuw en vreemd. Ze hebben nooit ervaring opgedaan met zakelijke planning die wezenlijk anders lijkt dan in het persoonlijke leven, maar in werkelijkheid niet is.

Laat je EGO thuis
Wees eerlijk tegenover jezelf als het gaat om je (gebrek aan) ervaring in de zakelijke wereld. Praat met succesvolle ondernemers en probeer van hen te leren. Hun product of expertise kan totaal verschillen van het jouwe, maar dat doet niets af aan hun ervaring in de zakelijke wereld.

Laat je ego thuis. Doe net of je weer terug bent in de eerste klas van de lagere school en LEER! Pas het geleerde toe en leer verder. Bouw “vlieguren” op zoals een piloot.

Eén van de eerste dingen die je moet leren is je DROOM voor te leggen aan andere mensen en hun advies te vragen. (in zakelijke termen heet dit een marktonderzoek). Eigenlijk vertaal je je DROOM in REALITEIT. Laat je niet ontmoedigen door kritiek, doe er wat mee en ga door met dit proces totdat je met redelijke zekerheid vastgesteld hebt dat anderen positief over jouw DROOM/REALITEIT denken (Product/markt combinatie).

Maak pas daarna een PLAN (BUSINESSPLAN) hoe je nu en in de toekomst geld gaat verdienen met je DROOM. laat je hierbij helpen door experts.  Stel pas daarna vast welke additionele vaardigheden, mensen en middelen (TOOLS) je nodig hebt en wanneer je ze nodig hebt.
(Let op: Heel veel training bedrijven, coaches, marketing specialisten, web bouwers en anderen worden rijk door je dingen te leren of te leveren die misschien (nog) helemaal niet in je plan passen.

Houd in je DOEN vast aan de uitvoering van je PLAN. Leer van zaken die anders gaan dan je  verwacht had  en stel je PLAN bij. Wijk zo weinig mogelijk  af van de geplande route.
Een valkuil voor vrijwel alle onervaren ondernemers zijn al die ogenschijnlijk unieke kansen die op je pad komen. Stap daar alleen in als ze passen in je PLAN en aantoonbaar bijdragen aan je uiteindelijke doel (FOCUS)

Houd bij het opstellen van je BUSINESSPLAN rekening met het feit dat dingen bijna altijd langer duren dan verwacht, meer geld kosten dan verwacht en beïnvloedt kunnen worden door onvoorziene externe factoren waar je geen invloed op hebt.

Kijk altijd goed naar je cashflow (en beschikbaar werkkapitaal). Ben niet bang om extern kapitaal (en dus bemoeienis van anderen!) in te schakelen om het voortbestaan of groei van je bedrijf te financieren.
De meeste ondernemingen komenin moeilijkheden  door (gebrek aan) cashflow en zelden door gebrek aan opdrachten of omzet.

Als je de bovengenoemde stappen volgt, wordt je kans op succes aanzienlijk verhoogd en bespaar je veel geld aan uitgaven voor onnodige zaken.

In mijn BUILD YOUR BUSINESS WORKSHOP heb ik mijn ervaringen verwerkt en vertaalt in een methode om je helpen om jouw DROOM te vertalen in REALITEIT en een BUSINESSPLAN te creëren voor jouw bedrijf.

Veel Succes
Joop van der Knaap

Geplaatst in Business, Marketing, Starters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *