De 3 essentiële onderdelen van een succesvolle zakelijke samenwerking

Er zijn al heel veel boeken en blogs geschreven, trainingen gegeven en heel veel coaching uren besteed aan het onderwerp “Zakelijk samenwerking of Joint-Ventures”. Het gaat hierbij meestal om marketing, er worden weinig praktische tips gegeven en het loopt vaak heel anders dan je voor ogen had.

Ik heb in mijn carrière een groot aantal bedrijven bestudeerd en geleerd hoe succesvolle samenwerkingen tot stand komen. Ik heb dit principe met succes toegepast bij een aantal bedrijven waarvan ik (mede) oprichter was en wil mijn ervaring graag met jou delen.

Waar het ECHT om gaat is: “Hoe breng je jezelf en jouw bedrijf in “The ZONE”?

“The ZONE” (ofwel “The FLOW”) is een situatie (of een positie) waarin je gelukkig en succesvol bent omdat je je optimaal kunt focussen op je passie, competenties en vaardigheden. Een bedrijf zit in “The ZONE” als het succesvol is in het behalen van de doelen waarvoor het staat.

Een bedrijf bestaat uit mensen die producten of diensten leveren aan anderen (klanten) met het doel winst te maken.
Om überhaupt te kunnen bestaan en te overleven moet een bedrijf bestaan uit drie essentiële onderdelen: Organisatie, Product en Klanten.

orgDit is hiernaast schematisch weergegeven. De drie onderdelen hebben ieder een eigen aandachtsgebied met eigen uitdagingen. De “Vakman” heeft een passie, competenties en vaardigheden voor het product (of dienst). De “Verkoper” heeft dit op het gebied van klanten. De “Dirigent” heeft zijn sterke punten op het gebied van organisatie, structuur en leiderschap.

De drie functie hebben ieder hun specifieke focus, maar dienen elkaar te ondersteunen en aan te vullen op strategisch gebied. Het gebied waar alle drie functie overlappen is “The ZONE”.

Hoe groter “The ZONE”, hoe groter de kans dat het bedrijf sterker en succesvoller is dan anderen in een vergelijkbaar marktsegment.

Er is een hele grote kans dat jij – en met jou vele ondernemers –  niet beschikt over de passie, competenties en vaardigheden op alle essentiële bedrijfsonderdelen. Een van de meest effectieve manieren om jezelf en je bedrijf in “The ZONE” te krijgen is om dit te onderkennen en samen te werken met ondernemers die hun passie, competenties en vaardigheden hebben op de bij jou ontbrekende onderdelen.

Als je ALLEEN bent in je bedrijf, heb je geen overlap, dus ook geen ZONE en zijn je kansen op winst en continuïteit heel klein. Als je ÉÉN partner hebt, kan er sprake zijn van overlap en zijn je kansen groter. Als je TWEE partners hebt, verkeer je in een uitstekende uitgangspositie voor winst en continuïteit.

Rekenkundig kun je het zo zien:

  • 1 (vakgebied)  = 1 (succes factor)
  • 2 (vakgebieden) = 3 (succesfactor)
  • 3 (vakgebieden) = 9 (succesfactor)

De succeskansen van een bedrijf nemen exponentieel toe als het aantal specialistische partners toeneemt. Theoretisch zou je deze formule kunnen doortrekken naar 4, 5 of meer specialisten. De praktijk leert echter dat het hebben van meer dan 3 partners op dit niveau nodeloze complexiteit me zich meebrengt, waardoor het effect averechts werkt.

Binnen de bedrijfsonderdelen geldt dezelfde theorie als hiervoor omschreven. Ook hier zijn samenwerkingen of Joint-Ventures mogelijk. Het succes daarvan is echter sterk afhankelijk van de sturing op strategisch niveau.

Veel succes

Joop van der Knaap

Geplaatst in Build your Business, Business.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *