Het belang van een Exit Strategie voor Starters

Denk hier eens over na:

Waarom ben je ondernemer geworden? Waarom neem je het risico? Waarom alle bloed, zweet en tranen? Waar doe je het voor? Wat wil je aan het eind bereikt hebben? Met andere woorden: WAT IS JE EXIT STRATEGIE.

Ik heb ervaren dat de meeste startende ondernemers geen duidelijke Exit Strategie hebben. Waarom concludeer ik dit? In de meeste gevallen is hier niet over nagedacht bij het maken van een PLAN (als dat er al is!) Daarna zijn de meeste ondernemers zo druk bezig met de dagelijkse gang van zaken, overleven en proberen te groeien, dat er geen tijd is om over de toekomst na te denken.

De meeste ondernemers die ik spreek hebben een horizon van één jaar. De kans is groot dat later, misschien na 10, 20 of zelfs 50 jaar, op het totaal verkeerde pad zitten en met geen mogelijkheid kunnen stoppen. Het bedrijf is niet verkoopbaar. Er is geen financiële reserve opgebouwd. Er is geen pensioen. Je moet doorgaan!

In mijn “Build Your Business” programma help ik ondernemers altijd met het ontwikkelen van een EXIT STRATEGY als onderdeel van hun PLAN.

Bij het formuleren van een Exit Strategie is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen strategie, kosten en reserves. Bij de strategie gaat het er om in welke richting het bedrijf zich ontwikkeld. Bij kosten gaat het om de kosten die gemaakt worden om het bedrijf te laten groeien. Bij reserves gaat het om de financiële middelen die bij de Exit beschikbaar zijn.

Hierbij gaat het altijd om twee belangrijke zaken: WANNEER en HOE.

 Met WANNEER bedoel ik: Wanneer gaat jouw bemoeienis met deze onderneming stoppen? Hoeveel jaren vanaf nu? Hoe oud ben je dan?

Bouw voldoende flexibiliteit in. Trek zoveel mogelijk tijd uit, wees geduldig, alles duurt altijd langer dan gedacht. Veel ondernemers denken te groot. Zij willen soms te snel. De uitspraak “Ik wil dit bedrijf binnen 5 jaar verkopen” is een heel gevaarlijke, omdat het kan leiden tot agressieve en gevaarlijke investeringen en tactieken. Als je wat geduldiger bent heb je meer tijd om na te denken over tactieken en kun je verstandigere en veiligere investeringen doen.

Met HOE bedoel ik: Op welke manier ga je je bemoeienis met het bedrijf beëindigen? Er zijn drie basis manier waarop je dit kunt doen:

  1. Je bedrijf in zijn geheel verkopen

Deze manier kan alleen als je bedrijf waarde bezit die je kunt verkopen (activa) en het bedrijf kan voortbestaan zonder jouw bemoeienis. Als dit de Exit Strategie is waarvoor je hebt gekozen, is het van belang dat je een bedrijf creëert dat bedrijfsmiddelen heeft. Een onderneming die werkt volgens processen en systemen en in het meeste geval personeel heeft om de werkzaamheden uit te voeren. Jij als oprichter/eigenaar (of medeoprichter/mede-eigenaar) vervult een besturende rol en kan vervangen worden. Je kunt in dit model ook een franchise formule opzetten en deze verkopen. Een goede winstgevendheid, een soliede klantenbasis en een goed product spelen natuurlijk ook een belangrijke rol bij de bepaling de verkoopbaarheid en de prijs.

  1. Een op dividend gebaseerde manier

In model betaal je jezelf als oprichter/eigenaar dividend (winstuitkering) uit. Een dividend is een uitbetaling in geld dat je kunt beleggen.

Dit is niet verstandig als je kiest voor exit strategie 1, omdat je zoveel mogelijk in je bedrijf wilt investeren om waarde te bouwen. Als je een ZZP’er, freelancer of expert  bent en blijft en jouw expertise je product is, is je bedrijf bij de exit niet verkoopbaar. De dividend methode is dan een heel goede manier om een reserve op te bouwen. In essentie onttrek je geld aan je bedrijf en investeert het in een “oude-dag” reserve. Dit kan op vele manieren. Risicovol voor een hoog rendement of met een laag risico voor een lager rendement.

  1. Royalties, licenties of patenten verkopen.

Dit is een exit strategie waar minder ondernemers aan denken. Eigenlijk is deze vorm meer bekend als “passief inkomen”. Passie inkomen wordt vaak gepropageerd als een vorm van bedrijfsinkomen tijdens de bedrijfsvoering, maar heeft in dit geval heeft het de vorm van een exit strategie. Bij deze strategie creëer je iets van waarde tijdens je bedrijfsactiviteiten en ontvangt na je exit inkomsten vanuit de verkoop van Royalties of Licenties. In het geval van Patenten registreer je tijdens je bedrijfsactiviteiten patenten voor bepaalde producten of methodes. Als exit strategie kun je deze als activa verkopen, vergelijkbaar met  strategie 1.

Buiten de drie bovenstaande manieren zijn er nog allerlei andere exit strategieën te bedenken die samengesteld zijn uit het bovenstaande.

Zoals uit het voorgaande blijkt is het essentieel om zo vroeg mogelijk in het bestaan van je onderneming te werken volgens de Exit Strategie. Deze al meenemen bij de creatie van je bedrijfsplan is optimaal, omdat er dan bij alle andere zaken en strategieën rekening mee gehouden kan worden.

Heb jij al een EXIT STRATEGIE? Laat het mij weten of geef je commentaar hierop in het onderstaande veld.

Veel Succes

Joop van der Knaap

Geplaatst in Build your Business, Business, Starters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *